۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

ابرت گیتس: تعامل با رژیم ایران امکان ندارد, برژینسکی هم امتحان کرد ولی موفق نشد

یک‌شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۲۰ ژوئن ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا امکان هرگونه تعامل با آخوندهای حاکم بر ایران را رد می کند و می گوید آمریکا همه شرط و شروط را برداشته و هر امتیازی را به این رژیم داده است, ولی رژیم ایران طی سی سال گذشته نشان داده که قابل معامله نیست.
تلویزیون سی اسپن - جلسه استماع گیتس و مولن در سنای آمریکا: سناتور آلن اسپکتر: در مصاحبه با سی ان ان در ۲۹ آوریل۲۰۰۹ شما گفتید که فکر می کنید که سیاست ما در مورد اعراب برخی مواقع متکبرانه است و یکی از نگرانی ها یی که من داشتم درمورد برخورد با ایران بود, ما هرگز نتوانسته ایم با آنها گفتگو کنیم, مدتها به خاطر دارم که سناتور ها تلاش می کردند که روابط پارلمانی با آنها داشته باشند, سناتور ها, بایدن و هیگ و .. نامه ای برای پارلمانتر ها در ایران نوشته بودند و جواب گرفته بودند که در آنزمان هم با رئیس جمهور بوش در مورد آن صحبت کردند, وی نیز در آنزمان هیچ اعتراضی نداشت, جوابی که از ایرانیان گرفته بودیم, این بود که آنها لحن نامه ما را دوست داشتند, ولی ما آماده گفتگو نبودیم, سئوالی که من دارم این است, در کنار اظهارات شما در مورد تکبر آمریکا که گفتید رئیس جمهور بوش درمورد آن صحبت می کرد, با شروع این دولت, که با فروتنی بسیار همراه بود, رئیس جمهور اوباما تمامی شروط مذاکره را برداشت, مانند توقف غنی سازی اورانیوم قبل از ورودبه هرنوع گفتگویی, به هر حال آیا امکان تجدید نظر در مورد تعاملمان با ایران که بتواند به نتایج بهتری بیانجامد وجود دارد؟

گیتس: سناتور, هر یک از روسای جمهور آمریکا از زمان انقلاب ایران با ایرانیان رابطه برقرار کرده است, من در اولین رابطه ای که برقرار شد حضور داشتم و در پایان اکتبر ۱۹۷۹ بود, زمانی بود که دکتر برژینسکی با رهبری دولت ایران ملاقات کرد, با نخست وزیر, وزیر دفاع و وزیر امورخارجه و در اساس به آنها گفت ما انقلاب شما را می پذیریم, ما مایلیم باشما کار کنیم, ما یک دشمن مشترک در شمال کشور شما داریم, ما تمامی سلاح هایی را که در قراردادمان با شاه داشتیم را به شما می فروشیم, ولی آنها گفتند که, شاه را به ما بدهید !!! سه روز بعداز آن ملاقات سفارت ما اشغال شد, دو هفته بعد همه آن ۳ نفر از قدرت برکنار شدند.

هر رئیس جمهوری هم که متعاقب آن آمده است, این رابطه را با ایرانیان برقرار کرده است, هیچ رئیس جمهوری صادقانه‌تر و پر تلاش تر از رئیس جمهور اوباما نبوده است, این موضوعی‌است که من فکر می کنم تکبر، صراحتاً در آنطرف میز بوده و نه در طرف آمریکاییان.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر