۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

سایت اخبار خاورمیانه و خاور نزدیک: گردهمایی و موفقیت دیپلوماتیک برای مجاهدین

چهارشنبه، ۰۹ تیر ۱۳۸۹ / ۳۰ ژوئن ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

روز شنبه مجاهدین خلق دهها هزار مخالف رژیم ایران را در نزدیکی پاریس گردهم آوردند و با حضور شخصیتهایی نظیر سفیر سابق آمریکا در ملل متحد, جان بولتون به یک موفقیت دیپلوماتیک دست یافتند.


مریم رجوی, پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران که عنصر اصلی آن سازمان مجاهدین خلق ایران است به زبان فارسی با صدای بلند گفت “نه به فاشیسم عمامه پیج, نه به سنگسار, به اعدامها و به قطع دست و پا, نه به حجاب اجباری, مذهب اجباری, به دولت تحمیلی”.

وی که کت و دامنی شیک به رنگ آبی-سبز به تن داشت و حجاب همیشگیش را به سر داشت به زبان فرانسه گفت, “مردم ایران مقاومت خود را تا سرنگونی دیکتاتوری ادامه خواهد داد. مردم ایران مانند فرانسه و سایر کشورهای اروپایی که در برابر هیتلر مقاومت کردند, مقاومت می کند. تنها راه حل برای بحران ایران راه حل سوم است: نه جنگ, نه مماشات, ولی یک تغییر دموکراتیک توسط مردم ایران و مقاومتش”.

یک سال پس از سرکوب تظاهرات مردمی علیه انتخاب مجدد و بحث برانگیز رئیس جمهور ایران, محمود احمدی نژاد, در جنگلی از چترهای بنفش وجود داشت که از طرفداران حفاظت می کرد. طرفدارانی که شعار می دادند “آزادی, آزادی”.

در ورودی استادیوم, توجه شرکت کنندگان به پوستری که عکسهای دهها نفر که به عنوان “مأمورین اطلاعات” رژیم ایران جلب می شد. در مقابل آن, یک پلاکارد عظیم واقع در کنار تریبون شامل صدها ایرانی, “قهرمانان به خاک افتاده برای آزادی” وجود داشت.
دهها نماینده آمده از سراسر اروپا در این گردهمایی شرکت کردند.

نخست وزیر سابق اسپانیا, خوزه ماریا آزنار اعلام کرد, “من از مبارزه شما برای آزادی و دموکراسی حمایت می کنم. مردم ایران به اندازه کافی رنج کشیده اند. مردم ایران خواستار و شایسته یک دولت بهتر هستند که به کرامت انسانها احترام می گذارد و برای آنها آزادیهای بنیادی را تأمین می کند”.

او افزود, “رژیم ایران با ریختن خون ایرانیان از سال ۱۹۷۹ تاکنون بنیانگذاری شده و برپا مانده است. جامعه بین المللی می بایست فشار بر رژیم ایران را افزایش دهد, اما تحریمات کافی نیستند, ایران شایسته تغییر رژیم است”.

حضور جان بولتون, حضوری پرمعناتر بود و وی در این گردهمایی بسیار مورد تشویق قرار گرفت. در حالی که مجاهدین خلق در لیست سازمانهای تروریستی ایالات متحده قرار دارد.

این دیپلومات سابق که کشور خود را فرامی خوانَد که او.اِم.پ.ای را از لیست سازمانهای تروریستی حذف کند اظهار عقیده کرد که “رژیم ایران تبدیل به یک دیکتاتوری نظامی فاشیست و سرکوبگر شده است. اما سرکوبی که به دنبال انتخاب دستکاری شده ۲۰۰۹ صورت گرفت نشان داد که رژیم تا چه اندازه جنایتکار است و اپوزیسیون تا چه اندازه قوی است”.

بنا به گفته ترتیب دهندگان برنامه آنها منتظر ۱۰۰هزار تن بودند. اعضای جمعیت پراکنده ایران از سراسر اروپا, آمریکای شمالی و استرالیا آمده بودند که در میان آنها جوانان بسیاری و هم چنین طرفداران زیادی که ایرانی الاصل نبودند, حضور داشتند, آمده بودند.

گردهمایی مزبور در فضایی از جشن, در میان موزیک ایرانی برگزار شد و دکه هایی کتابهای سیاسی و سی.دی می فروختند.
مجاهدین که در سال ۱۹۶۵ با هدف سرنگونی رژیم شاه و بعد رژیم اسلامگرا بنیانگذاری شده بود, در سالهای ۱۹۸۰ از ایران رانده شدند. این جنبش اپوزیسیون اولین جنبشی بود که برنامه اتمی ایران را افشا کرد.

از سال ۲۰۰۳, سه.اِن.اِر.ای گردهمایی سالانه خود را در نزدیکی پاریس برگزار می کند.
به قلم تیبو مَلتِر, تاورنی (خبرگزاری فرانسه)
زیرنویس عکس خواهر مریم: مریم رجوی, پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس, ۱۱ اوت ۲۰۰۹».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر