۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

بیانیه مشترک ۵۴ دولت عضو سازمان ملل متحد, در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران

چهارشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۶ ژوئن ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

بعد از ظهرروز سه شنبه(۲۵خرداد۸۹) در جریان اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد, بیانیه مشترک ۵۴ دولت عضو سازمان ملل متحد, در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران از سوی نماینده دائم نروژ در سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد.

این در حالی بود که نمایندگان رژیم ضد بشری آخوندی و شماری دیگر از ناقضان حقوق بشر تلاش زیادی کردند تا از ثبت و قرائت این بیانیه, از جمله با ایجاد آشوب در جلسه شورا, جلوگیری کنند. اما ریاست شورا تقاضای رژیم و متحدانش را رد کرد و خواستار قرائت این بیانیه شد. در این بیانیه که فرانسه, انگلستان, ایتالیا, آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کانادا, آمریکا, ژاپن, استرالیا, سوییس, پرو, شیلی, و بسیاری دیگر از کشورها آنرا امضا کرده اند, از وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله دستگیری ناراضیان, اعدام زندانیان, تبعیض شدید علیه زنان و اقلیتها و محدودیت علیه آزادی بیان و آزادی مذاهب شدیدا ابراز نگرانی شده است و تاکید میکند شورای حقوق بشر نمی تواند در اجلاس خود نسبت به این اقدامات سرکوبگرانه چشم پوشی کند.

۵۴ کشور در بیانیه خود تاکید میکنند که همه کسانی که در ایران حقوق جهانشمولشان نقض میشود باید بدانند که صدای آنها توسط شورای حقوق بشر شنیده میشود و جامعه جهانی بطور متحد کار میکند تا به نیاز آنان برای بهبود وضعشان کمک کند.

بیانیه از رژیم ایران میخواهند به تعهداتش در چارچوب بیانیه وین و به درخواستهای جامعه جهانی در باره رعایت حقوق بشر جامه عمل بپوشد و به آزادی بیان و آزادی مطبوعات و اجتماعات و تضمین حقوق اقلیتها مذهبی و حقوق زندانیان و بازداشتی ها و تساوی حقوق زنان و دختران در قانون و در عمل متعهد باشد و به گروههای مختلف اجتماعی و سیاسی اجازه آزادی بیان و اجتماعات بدهد

بعد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر