۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

برزیل از رژیم ایران در برنامه اتمی اش حمایت نمی کند

سه‌شنبه، ۰۱ تیر ۱۳۸۹ / ۲۲ ژوئن ۲۰۱۰
AddThis Social  Bookmark Button

برزیل اعلام کرد که پس از صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم ایران، کشورش دیگر از این رژیم در اختلاف با غرب برسر برنامه هسته‌ای حمایت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس, سلسو آموریوم، وزیرامورد خارجه برزیل روز دوشنبه ۳۱ خرداد با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران به خبرنگاران در وین گفت: برزیل مادامی که بتواند، کمک می‌کند اما برای این کمک هم حد و مرزی وجود دارد.

آقای آموریوم در سفر به اتریش تاکید کرد: اگر از ما خواسته شود که بار دیگر مذاکره کنیم شاید بتوانیم مفید باشیم اما بیش از این یک روش تحریک‌آمیز را در پیش نمی‌گیریم.

شورای امنیت سازمان ملل ۱۹ خرداد، پس از سه قطعنامه تحریمی علیه ایران، قطعنامه ۱۹۲۹ را با ۱۲ رای مثبت، دو رای منفی ترکیه و برزیل و یک رای ممتنع لبنان صادر کرد که براساس آن تحریم‌ها علیه رژیم ایران فراگیرتر و شدیدتر می‌شود.

وزیر امور خارجه برزیل تاکید کرد که درخواست‌های سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های بیشتر و شدیدتر علیه ایران، تلاش‌های برزیل را به عنوان یک میانجی بی‌ثمر کرده است.

آموریوم با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به‌طور مستقیم تلاش می‌کردیم که راه‌حلی پیدا کنیم و برای انجام این کار هم تشویق می‌شدیم؛ اما زمانی که به یک نتیجه رسیدیم بازخوردی نداشتیم. درخواست صدور قطعنامه و تحریم ایران ازسوی سازمان ملل، پاسخ فوری به این نتیجه و توافق بود حتی پیش آن‌که این توافق مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که اردیبهشت ماه میان رژیم ایران، برزیل و ترکیه امضا شد و به بیانیه تهران معروف است، مقرر شد ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غلظت پایین را با سوخت ۲۰ درصدی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران در خاک ترکیه مبادله ‌کند.

اعضای شورای امنیت و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین به علاوه آلمان این ابتکارعمل سه‌جانبه ازسوی برزیل، ترکیه و ایران را نپذیرفتند و پرونده اتمی ایران به شورای امنیت فرستاده شد.

بنا به این گزارش, یک مقام ارشد آمریکا، اقدام برزیل برای کناره‌گیری از مذاکرات هسته‌ای ایران را مناسب دانسته و گفته است که رای منفی برزیل به قطعنامه ۱۹۲۹ این کشور را یک موقعیت جانبدارانه قرار داد.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، تاکید کرده است که از نظر او رای منفی برزیل و ترکیه به قطعنامه تحریم ایران واقعا به معنی بی‌طرفی و نقش میانجی این دو کشور نبوده است.

آموریوم گفت که به باور او تحریم‌ها شرایط مذاکره را دشوارتر می‌کند و تصریح کرد: اگر هنوز حسن نیت و انعطاف وجود دارد، امکان یافتن یک توافق هم وجود دارد.

وی از رای منفی کشورش به قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم ایران دفاع کرد و گفت که برزیل نمی‌تواند با تردید و ابهام در این مورد سخن بگوید؛ بلکه شفافیت را لازمه دخالت در مذاکرات هسته‌ای ایران می‌داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر